Als klèèn menneke liep ik vroeger naar de groenteboer die in de Berkdijksestraat zat. Konde een Haribo-kikkertje kopen voor vèèf centen. Onderweg liep je dan langs wat andere lokale ondernemers. Zo passeerde je een bakker en een ouwe kroeg die toen nog op het Korvelplein zat. Allemaal hadden zij één ding gemeen; zij hadden een wedstrijd-affiche achter het raam geplakt. Zo wist ik als klèèn menneke tegen wie ‘mijn’ Willem II dat weekend speelde. Of Willem II nou thuis tegen MVV of Ajax moest, ik kon het lezen bij de bakker om de hoek.
Nu, in 2012, is Willem II niet meer van de wedstrijdaffiches. Maar niet alleen de wedstrijdaffiches zijn van de aardbodem verdwenen, ook het Tricolores-magazine, de reclames op Omroep Brabant en de advertenties in het Brabants Dagblad, Stadsnieuws en de Tilburgse Koerier zijn er niet meer. Zelfs de programmaboekjes die jarenlang beschikbaar waren voor supporters bij thuiswedstrijden worden niet meer gemaakt door gebrek aan budget. Er is nog maar één manier waarop Willem II duidelijk communiceert met de Tilburgers: het grote bord aan de Ringbaan Zuid. Je moet maar efkes langsrijden om te kijken tegen wie Willem II speelt. Als dat de enige manier is waarop je nieuws brengt aan de mensen die niet tot de supporters behoren is het toch triest gesteld.
Doet Willem II dan echt niks om het stadion vol te krijgen? Het antwoord is simpel: Nee.
In de Jupiler League kregen we te maken met minder bezoekers tijdens thuiswedstrijden. Pas na bemoeienis (want zo zien ze dat op het kantoor aan de Goirleseweg) van supporters kregen we wat meer volk binnen met als resultaat het verbreken van het record tegen Fortuna Sittard. Hierna heeft Willem II weinig meer ondernomen.
Sterker nog, Willem II zorgt ervoor dat het stadion steeds leger raakt. Mensen die op de website van Willem II een wedstrijdkaartje willen kopen moeten zich eerst een weg banen langs nieuwsberichten over supportersrellen en ongeregeldheden. Er hebben in het verleden zeker wat incidenten plaatsgevonden, maar als club snijde oe eigen in oe vingers als je dit in geuren en kleuren op je website gaat vertellen. Hierdoor zullen enkele potentiële bezoekers misschien liever naar de Trappers gaan kijken. Mochten ze dit juist wel spannend vinden, dan vallen ze wel van hun stoel bij het lezen van de prijzen van wedstrijdkaartjes. €20 euro voor de korte zijde en €27,50 (deh is 60 gulden!) voor de lange zijde. Nee, dan blijf je wel weg.
Bij Willem II zijn onder Marco Faber twee mensen verantwoordelijk voor de communicatie. Dit zijn de mensen die vonden dat supporters die meereisden (en zo weer terug waren) naar MVV de club in de steek lieten. Dit zijn de mensen die na promotie de pers totaal vergaten (en hiervoor effe aan de schandpaal genageld werden door Voetbal International). Dit zijn de mensen die met knikkende knieën naar huis gingen tijdens de Koningsdag omdat ze het niet aan konden. Dit zijn de mensen die initiatieven om de club meer zichtbaarheid te geven in het centrum de kop in drukten. Dit zijn de mensen die initiatieven om meer mensen het stadion in te krijgen de kop in drukten. Zij kunnen het immers zelf zo goed.
Je hebt het kunnen zien. De eerste wedstrijden van onze comeback in de Eredivisie waren de tribunes behoorlijk leeg. Geen enkele vorm van promotie werd er aangegrepen om te zorgen dat de tribunes vol raakten. Tot afgelopen week. Supporters kregen in hun mailbox een bericht dat je €5 korting krijgt op je online bestelling. Dus koop 2 kaartjes voor de lange zijde en je betaalt geen ‘whopping’ €55 maar ‘slechts’ €45. Moet je ook nog maar net weten dat die actie geldt, want Willem II fluistert het enkel in de oren van de vaste supporters. Zo zal het dit seizoen nog veel leger worden op de tribunes.
Als de verantwoordelijke communicatie- en marketingmensen bij Willem II eindelijk eens van hun onbekwame kont af komen en actie ondernemen kunnen de Tilburgers in de toekomst misschien gewoon weer bij de bakker om de hoek zien tegen wie Willem II die zaterdag speelt en kunnen we misschien weer eens wat meer publiek verwelkomen in het stadion. Willem II laat kansen liggen, en daarmee heel veel geld. En dat kunnen we nou juist zo goed gebruiken.
De Kruikenzeiker